Resultat av undersökning

Den där fina undersökningen jag gjorde för ett tag sen, om kex och kex. Pannkakor, plättar, tjockpannkaka, ugnspannkaka, småplättar. Den var inte så rolig att sammanställa. Det blev inga nya vetenskapliga resultat som kunde ändra världsuppfattningen. 

Det som slog mig var att min tvärsäkra inställning till att kex borde uttalas tjex bara delades med västkustbor samt värmlänningar (vilket verkligen inte är så "bara"). Efter lite efterforskningar har jag förstått att kex är ett lånat ord av engelskan cake. Därför säger nu en hel del kex med hårt k. Att säga kex med tj-ljud är istället ett sätt att "försvenska" låneordet, precis som vi gjort med kemi t.ex.
Pannkaksundersökningen var också rätt tydlig och väntad. Norrlännningar (allt över umeå i detta fall) säger småplättar, plättar och pannkaka och vi söderut säger plättar, pannkakor, tjock-/ugnspannkaka. Det förekommer dock några förvirrade sörlänningar som inte följer mönstret. Det är väl ändå rätt så charmigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0