Sammanställning av undersökning 1

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med hur många som slöt upp till denna viktiga undersökning. Termobyxa/Täckbyxa och snowracer/bob. Jag kände att, just nu, var det lite roligare att undersöka detta istället för att undersöka vattenkvaliteten i Mälaren. Jag har lagt in era svar i två Sverigekartor. Här kommer min uppsats:

Inledning: Två vintriga ord har dykt upp lite då och då under senaste veckorna. Vissa säger termobyxa medan vissa säger täckbyxa. En del säger snowracer och andra bob.

Syfte: Undersöka den geografiska gränsen för var man säger vad.

Bakgrund: Termobyxa/täckbyxa har man oftast på sig vintertid. Den har flera funktioner, dels att hålla användaren varm och dels att skydda mot fukt. Den finns i alla möjliga färger och former, t.ex. gul med hängslen (figur 1).

File:SALOPETTE.jpg

Snowracer/bob är ett färdmedel skulle man kunna säga. Saknar motor och funkar därför bäst i nedförsbackar, där det finns snö (figur 2).

Figur 2. Snowracer/bob (jag tyckte det var väldigt roligt att bilden hade namnet Rattikelka. Rattkälke helt enkelt, det är ju det det är. Nytt ord?) 

Metod: Helt enkelt att ställa frågan på bloggen och invänta svar från deltagarna.

Resultat: Det syns väldigt tydligt att det finns en geografisk gräns för både termobyxa/täckbyxa och snowracer/bob. Antal deltagande var 14 stycken. De flesta från skellefte/ume-traken eller stenungsund/göteborg.
 


Diskussion: För att kunna dra en riktig gräns behövs fler deltagande, speciellt från trakterna i svealand. Stockholmaren som svarade på frågan (hon ville vara anonym i kommentarfältet) följde inte riktigt mönstret då hon svarade snowracer och täckbyxa. Annars svarade alla antingen snowracer/termobyxa eller bob/täckbyxa. Under undersökningen framkom även ord som snöracer (Växjö) och skidbyxa (Gränna). Jag blev väldigt förvånad att pappa Kjell sa bob och täckbyxa. Jag trodde inte att jag hade hört dessa ord innan jag träffade David och hans norrländska kompisar vilket borde tyda på att mamma har haft störst inflytande på mig inom detta område (eller alla andra från västkusten som valde termobyxa och snowracer).

Slutsats: Norr om Karlstad och Stockholm är det bob och täckbyxa som gäller medan söderut snowracer och termobyxa. Gränsen för täckbyxa/termobyxa kan gå någonstans i stockholm eftersom denna deltagare var kluven vid svaret.

Någon opponent på detta? Eller kommentarer?

Tacktal: Jag vill tacka alla som har ställt upp i denna undersökning. Tack för givande svar och för att ni tog er tid att föra mitt arbete vidare. Jag hoppas att ni finner resultaten intressanta. Ni är närsomhelst välkomna på fika som ersättning för ert fina arbete!


Kommentarer
Postat av: e

Eskilstunabon säger termobyxa och snowracer!



Min far som är av en äldre generation säger tydligt att bob och snowracer är två skilda saker. Jag visar honom bilden och han säger utan tvekan snowracer. En bob ska ha medar (likt en spark) och ratt. Enligt Eskilstunamått! :)



Så kanske stämmer det att gränsen går här i mälardalen likt resultatet i din undersökning.

2011-01-18 @ 22:02:08
Postat av: Johanna

Missade tyvärr denna intressanta undersökning! Men mina svar hade bara bekräftat dina slutsatser ändå =). Ett annat ord som jag börjar höra är skrana, när jag var liten hette det madrass. Har skrana alltid funnits eller är det ett nytt ord?

2011-01-18 @ 22:15:42
Postat av: Eva

åhh att jag missade denna undersökning men hade nog inte ändrat resultatet nämnvärt för det heter ju snowracer och termobyxor, det är inget snack om saken!

2011-01-19 @ 04:22:12
Postat av: lina

HAHA

Priceless!

2011-01-19 @ 13:37:49
Postat av: Tomas

Jag missade också undersökningen, men jag bekräftar bara resultatet. Bob och täckbyxor, naturligtvis. Eller täckisar, om man ska vara lite käck.

2011-01-19 @ 22:10:13
Postat av: Kjell

Sakta i backarna nu med slutsatser. En bob är en bob och en racer är en racer. Alltså tycker jag inte att man kalla en bob för racer eller tvärtom. En raser ser vi på bilden medan en bob är större. Mer som en kälke men med ratt vilket inte en kälke har. När jag var liten, för några år sedan, hade vi en riktig bob med plats för fem personer. Med den drog vi långt upp i skogen och sen åkte vi nerför på uppkörda timmervägar. Det gick ibland hiskeligt fort och vi hade inte gjort någon riskanalys så det hände att något träd stod ivägen. Det är roligare med bob, så därför svarade jag bob.

2011-01-19 @ 22:57:47
Postat av: Sara Frid

Jag håller med! Jag säger termobyxa och bob, vilket ju stämmer överens med din studie =)

2011-01-21 @ 14:45:05
Postat av: kusin stina!

jag säger snowracer och överdrag

2012-02-05 @ 07:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0