Proteinhysteri

Nu har jag och Helena undersökt detta med proteiner. Som vegetarian får jag ofta höra hur jag gör för att få i mig tillräckligt med proteiner när jag inte äter kött. Nu har vi undersökt saken och kommit fram till att det inte är någon risk för brist här inte. En vegetarian bör få i sig 0,8 g protein/kg kroppsvikt (köttätare, eller animaliska-produkter-ätare bör få i sig minst 0,5 g protein/kg kroppsvikt). Siffor säger ju absolut ingenting förutom att det är roligt att få räkna lite. Okej, 0,8 g/kg, alltså skulle en 70 kilos person behöva 56 gram protein/dag (i vegetabiliska proteiner). Här är min mat än så länge i proteiner:

Gröt- 12 g
Mjölk till gröten- 3,5 g
Pasta- 12 g
Bönmix- 22 g
Pastasås- 4,5 g
(Tre tuggummin- 0,6 g)

Summa 54 g och klockan är bara 2.

Inga problem. Då är ändå rekommendationen högt satt för att inkludera alla typer av människor. Elitidrottare kan behöva äta mer, men det är ju inga problem ändå...

Lite kuriosa:
Kikärter innehåller mer protein än torsk
Ost mer än nötkött
100 gram qunioa + ett ägg ger lika mycket protein som en 100 köttbit

Skojsigt. Undrar hur mycket protein det finns i popcorn?

Kommentarer
Postat av: Brorsan

Du måste också tänka på vad det är för kvalité på proteinerna. Vassleprotein är t.ex. bättre än de i kikärterna.

2011-01-16 @ 22:06:55
Postat av: Johanna

Jepp, du måste tänka på kvaliteten. Det finns fler essentiella aminosyror i animaliska proteiner än i vegetariska. Men äter du ost och mjölk får du i dig många där =))! Det är värre för veganer..

2011-01-18 @ 22:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0