Bohuslän

Ibland får jag sån tokig hemlängtan. Jag önskar att jag hade haft en kortare väg hem. En inställelsetid på max 2-3 timmar hade varit fint tycker jag. Igår var vi på loppis och då hittade jag den här boken:



En bok om vackra Bohuslän utgiven av Svenska Turistföreningen 1953. Samma år som mamma föddes, gammal va? hihi. Slår man på Stenungsund i registret står det följande:

Stenungsund: (312 invånare), huvudort i storkommunen med samma namn, municip, badort sedan 1850-talet, villasamh. Buss- och kommunikationscentrum. Industriföretag: Svenska bandfabriken. Skyddat läge, barrskog på Stenungsön (barrskogsgränsen går här ut över öarna). Kapell från 1925. ... Stenungsön var en gång residens för danska guvenörer. Semesterort, färja över sundet.

Sen står det om en massa olika fornlämningar, och det står en massa namn på ställen som jag inte har en aning om vad de finns. Boken är ju då tänkt som en guide för turister, med utflyktsmål och olika turer som man skall ta. Den stora turen verkar egentligen gå Kungälv- Stora Höga- Ucklum- Uddevalla men Stenungsund fick vara med som en alternativ tur. Kommentaren för Stenungsundsturen är "Mindre vacker än sträckan genom Ucklum..." Tokigt sagt!

Hur som så är det rätt häftigt om man tänker att Stenungsund var så pluttigt som 312 invånare för 60 år sen! Samtidigt hade Åstol 545 invånare och Klädesholmen 801 invånare.  


Vackra västkust







Kommentarer
Postat av: Anneli

hahahaha :)

Vad fiiint!

Jag längtar också ganska ofta dit. Det är skandal om vi inte träffas över jul!! Jag får övertala föräldrar att vi ska åka sent.... :)

puss på dig fina fina Lisa!

2011-12-18 @ 20:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0