Gott nyår. Gott nytt år.

Då var det 2011. Jag har gjort ett schema för mitt nya nyårslöfte. Varannan vecka ska jag gå igenom mina papper i mitt fack här hemma. Bockas inte rutan i schemat för måste jag diska all disk i 3 dagar (lyckliga David). Ordning och reda. Så skall det va.

Nyårsafton blev superduperbra. Vi startade med utomhusaktiviteter mitt på dagen, när solen fortfarande lyste upp 2010. Pulkaåkning, potatisletning med strut, snöfotboll m.m. Det började som en 5-kamp som fortsatte under hela kvällen med olika grenar.




Bågskytte

Middagen var fantastisk! Våra kära matintresserade gäster Ylva och Nico stod för menyn. Blåmusseltortellini med vinsås till förrätt, Rytterstaanka stoppad med massa godsaker med ugnsbakad potatis och pumpa till. Till det en smarrig grönkålssallad med valnötter och äpplen. Smarrigt värre. Ryttersta är gården som Ylva är ifrån. Ankorna nackades två dagar tidigare. Menyn bestod bara av säsongsbetonade grönsaker, miljömedvetna val av råvaror. Så som det ska vara och det smakade ljuvligt i munnen och i samvetet. Jag vill ha en anka när jag blir stor. Ylva förgyllde kvällen med historier om hur mamma-anka väljer ut en bra raksträcka där ute på landet för att lära sina adepter att flyga, och hur de bär sig åt för att få ur sniglarna från sitt skal, och hur de retar mannen på gården med att alltid följa efter och störa i hans arbete. Charmiga varelser. Till efterrätt åt vi cheescake med passionsfrukt. Mmm! Gott gott


Huvudrätten

Slutsats: En fin nyårsafton med god mat och ännu viktare trevligt och härligt sällskap.

Gott nytt år mina vänner!!


Kommentarer
Postat av: Josefine Arvidsson

Nu blir jag också sugen på att skaffa ankor ;)

2011-01-02 @ 22:12:10
URL: http://www.hylteberga1223.se
Postat av: Josefine Arvidsson

Nu blir jag också sugen på att skaffa ankor ;)

2011-01-02 @ 22:12:25
URL: http://www.hylteberga1223.se
Postat av: Josefine Arvidsson

Blir ju riktigt sugen på att skaffa ankor nu ju ;)

2011-01-02 @ 22:13:55
URL: http://www.hylteberga1223.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0