Uppdatering från lotten

Just nu har bonde-Lisa och hennes drängar fullt upp. Vi är ute på lotten några gånger i veckan och planterar, rensar, gräver och fixar. I veckan sådde vi sockerärtor, rädisor, spenat, potatis, bondbönor, lök och jordärtskockor. Några goda måltider kan det minsann bli av det där.



I söndags skulle jag ta en vattning- och fotopromenad. Det blev istället tre timmar med Ida och Daniel ute vid lotten. Att så potatis på lerjord är ingen lek. Jorden är stenhård, som betong. Man imponeras över att växterna, de små fröna ska ha kraft att tränga ner i jorden. För att inte tala om maskarna. De måste vara superstarka.




Det är risk för många gamla vuxenpoäng med lottodling men det är väldigt trevligt. I söndags fick jag låna vattenkanna av vår granne J, hans lott är oerhört välvårdad och fin. Fin med raka rader och stenkanter. Där finns inget ogräs och lotten är redan uppodlad med mynta, persilja, lök och bondbönor. Han gillar inte potatis men gillar att prata.

Jag träffade även L och L. De satt och drack kaffe och åt vetelängd medan de lärde mig allt om att sätta potatis. Plantavstånd, radavstånd, sådjup, vattning, kupning.... L och L kunde sin potatis de.



I onsdags träffade vi en man med sin hund Tammy. Han hade egentligen en lott på grannområdet men var ute på promenad med sin hund och kollade runt bland våra lotter. Tammy var tre år, en hemlös hund från england. Husse var några 20-tal år äldre och var imponerad över Emmas nya husdjur, daggmaskarna i balkongkomposten.
Det är en rolig sysselsättning och det kommer bli ännu roligare när det börjar växa! Året första rabarberpaj kan snart tillagas!!


Kommentarer
Postat av: David

Oj jag blir så sugen på att komma dit och se hur det går...spännande

2011-05-10 @ 09:59:09
Postat av: Anneli

men det är ju därför du är masken Lisa!



Jag odlar också, lite på fönsterblecket utanför köket.. gräslöken börjar titta fram nu :) Persiljan och tagetesen ligger efter.

2011-05-10 @ 20:57:22
Postat av: Anonym

Det låter trevligt, men lite regn skulle nog göra susen för en sådan hård jord. Kul att knyta kontakter med odlingsgrannarna!

2011-05-10 @ 20:58:39
Postat av: Anneli

Men det är ju därför du är masken Lisa!



Jag odlar också lite på fönsterblecket utanför köket. Gräslöken börjar krypa fram nu :) persiljan ligger efter.

2011-05-10 @ 21:02:34
Postat av: Lovan

Akta brännan! haha

2011-05-12 @ 22:34:54
URL: http://lovahaisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0