Är du trött på din gamla mobil?

Så stod det i Telias reklam som låg i vårt postfack. Trött på din gamla mobil? Ska man köpa en ny mobil för att man är trött på sin gamla. Ska man inte köpa en ny för att den gamla inte fungerar längre? Jag kan bli så frustrerad över hur lätt det är att köpa nytt fast att man redan har fungerande saker. Elektronikskrot är ett stort och ökande miljöproblem. De innehåller farliga ämnen som drabbar de som tillverkar elektroniken (oftast lågavlönade asiater) och de som tar hand om elektroniken när den blir skrot (ofta barn i afrikanska eller asiatiska länder efter illegal export från Europa). Varför ska vi köpa så mycket saker jämt? Vad driver oss? Varför är det så viktigt att ha det nyaste?

Jag reagerar så starkt på när jag hör exempel på hur vi i ett utvecklat och stabilt land med massor av miljömedvetenhet inom landet utnyttjar befolkning, hälsan och miljö i andra fattiga länder. Allt för att vi ska kunna köpa saker billigt. Billig elektronik, billiga kläder, billigt kött... Man borde fråga sig oftare hur det kan vara så billigt jämt.



http://www.sydsvenskan.se/varlden/article450332/Pa-Europas-giftiga-bakgard.html
Läs artikeln och om det engagerar läs boken Skräp av Mattias Hagberg


Kommentarer
Postat av: David

Bra sagt. Men det finns många spekter att titta på. Inte bara den miljömedvetna vinkeln.

2010-09-14 @ 14:17:28
Postat av: Tomas

Väl rutet! Du har väl kvar din gamla trotjänartelefon själv, hoppas jag?

2010-09-17 @ 10:45:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0