Dagens miljötips

Här bjuder jag på mitt första miljötips genom bloggen:

Man hör dagligen vad man bör och vad man inte bör göra för att vara snäll mot vår fina natur och värld. Jag har ett enkelt och mycket gott miljövänligt mattips! Ät musslor! Ät musslor!

Musslor är bra för att:

1. De minskar övergödning som är ett av dagens största miljöhot mot våra hav. Näringsämnen som är orsaken till övergödningen förs ut i havet från åkrar, reningsverk, trafik m.m. Näringsämnena tas upp av växtplankton som sedan äts upp av musslor. Skördar man sen musslorna "plockas" näringsämnena ur havet.  

2. En ökad efterfrågan ger ett ökat intresse för produktion. De musslor som inte kan användas för mänsklig konsumtion kan användas som gödsel på åkrar eller som foder för värphöns. Varför är detta bra? Jo, framställning av konstgödsel kräver jättemycket energi och då är musselgödsel ett bra alternativ. För hönornas skull används idag fiskmjöl som foder, alltså fisk från redan hårt fiskade bestånd. Gäller även KRAV-ägg. Dubbelt bra med musslor!

3. Det är nyttigt. Nyttiga fetter, omega 3 och små halter av miljögifter eftersom de är långt ner i näringskedjan.

Jag har precis lärt mig allt om musselodlingar så detta kanske var lite insnöat. Det enda som jag egentligen vill förmedla är helt enkelt att musslor är bra för miljön och kroppen. Så ät, ät, ät!



Kommentarer
Postat av: David

Jag fick smaka en musselmåltid och det känns verkligen så lyxligt trots att det varken var dyrt eller svårt att tillaga...tack

2010-08-31 @ 11:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0